Par krāsām

KRĀSA – tas ir man tuvs temats, katru krāsu izjūtu visās tās niansēs un mani fascinē to spēja ietekmēt cilvēku. Tā ir brīnišķīga Dieva dāvana, ļaut uztvert un izjust visas krāsu nianses. Par šo tēmu esmu arī izstrādājusi darbus augstskolā, vākusi informāciju, tādēļ vēlos padalīties ar to – varbūt kādam būs interesanti!

Krāsa, forma, līnija, ritms- tie ir tikai no dažiem pamatelementiem, kas veido dizainu. Gan katrs no daudzveidīgajiem krāsu toņiem, kas ir mums apkārt, gan baltā, melnā un pelēkās krāsas nianses var mainīt priekšmeta, vizuālā tēla vai tēlu grupas nozīmi mūsu uztverē. It sevišķi liela nozīme krāsai ir web dizainā, jo šajā gadījumā tā mūs uzrunā tieši, neatkarīgi no formas, ritma vai izmēra. Datora ekrāns vienmēr ir taisnstūrveida, arī izmēram un ritmam šeit nav noteicošā nozīme. Kā krāsa tiek lietota web dizainā, ir vesela mācība, kas ne vienmēr tiek ņemta vērā, veidojot dizainu. Krāsas nonākšana pie mums no ekrāna nav tikai atkarīga no tā, ka mēs vienkārši redzam šo krāsu, bet arī no mūsu iespējas to interpretēt kontekstā ar mūsu kulturālo un emocionālo realitāti. Krāsa var mūs aicināt, vilināt, biedēt, pārliecināt, apmānīt, un pat iedvesmot. Ļoti svarīga ir pārliecinoša krāsas izvēle jau atverot mājas lapu, jo mājas lapas apmeklētājam pirmais iespaids par web lapas vizuālo izskatu veidojas jau pirmajās 9 sekundēs pēc mājas lapas atvēršanas! Nekas labāk kā pareiza un veiksmīga krāsu gammas izvēle nodrošina web lapas veiksmīgu darbību, un arī nepareiza un nepiemērota krāsas izvēle var izbojāt vispārdomātāko mājas lapas saturu. Krāsu gammai taču ir jāpapildina un jāceļ web lapas vērtība, nevis tā jāgrauj vai jāmulsina apmeklētājus. Krāsai ne tikai jārada noskaņa, bet jāpalīdz skatītājam sekot lapas struktūras navigācijai, izprast satura nozīmi pēc svarīguma, pēc saistības ar citām detaļām. Šī iemesla dēļ krāsai var būt noteicošā nozīme web lapas dizainā. Lielākā daļa cilvēku uztver krāsas vienādi gan dzīvē, gan virtuālajā vidē. Neatkarīgi no tā, vai mājas lapas apmeklētāji to apzinās vai nē, viņi uztver krāsas un citus vizuālos elementus psiholoģiskā līmenī. Ieinteresētu lapas apmeklētāju daudz ticamāk sasniegs web lapas izvirzītais mērķis, vai tas būtu informatīvs, izklaidējošs vai saistībā ar preču vai pakalpojumu tirdzniecību. Lūk, daži labākie veidi, kā pārliecināties, vai jūsu web lapas krāsu gamma atbilst tā mērķim:

· Krāsa izsaka web lapas noskaņu un individualitāti
Web lapas krāsu toņiem jāatbilst kompānijas, ko tā reprezentē, stilam un individualitātei, jābūt piemērotai mērķiem, kas tai jāsasniedz.

· Krāsa nosaka identitāti
Mājas lapas toņiem un kompānijas logotipa toņiem jābūt saskaņotiem un jādarbojas vienoti. Krāsas ap logotipu nevarētu būt krasi kontrastējošas, citādi logo izcelsies lapā kā svešķermenis. Tas ir ļoti svarīgi, jo 99% gadījumu logotipa dizainā tiek izmantotas krāsas, kas ir specifiskas kompānijai un reprezentē tās darbību. Labs piemērs ir mājas lapā http://www.beckinteractive.com/

· Krāsu paletei jāsaskan ar lapas saturu
Krāsas, ko izvēlas lapas dizainam, nevar būt pretrunā ar informāciju, ko sniedz tās saturs, bet tām jāpapildina vispārējais stils.

· Krāsas kontekstā ar emocionālo un kulturālo realitāti Web lapu dizainam, kas tiek veidotas nevis šaurai mērķauditorijai, bet globālai, jāizvēlas krāsas, kas balstītas uz krāsu emocionālās un kulturālās nozīmes izpratni. Web dizaineriem nopietni jāapzinās krāsu simboliskā nozīme. Piemēram, sarkanā ir uguns un asins krāsa un nevar asociēties ar mieru un klusumu. Zaļa cepure Ķīnā nozīmē, ka sieva krāpj vīru, turpretī daudzās citās zemēs, kā piemēram, Indijā, zaļa krāsa saistās ar naudu, labklājību un izaugsmi. Jābūt piesardzīgiem ar krāsu kulturālās nozīmes adekvātu izmantošanu.

· Krāsa un sociālie faktori
Krāsa jāizvēlas arī atkarībā no web lapas mērķauditorijas vai apmeklētāju grupas vecuma, dzimuma, kā gudri web dizaineri izvēlas košas krāsas jaunatnes mērķauditorijai nekā viņu vecākiem/pieaugušajiem, kas labāk dod priekšroku atturīgākiem un nosvērtākiem krāsu toņiem. Tālāk nodaļā Krāsu uztveres īpatnības tiks dots ieskats Natalijas Kouvas (Natalia Khouw) akadēmiskajā pētījumā “Krāsu nozīme atkarībā no dzimuma”.

· Krāsa saistībā ar citām krāsām
Viena atsevišķa krāsa lietota web lapā, var kļūt vai pārāk bāla, vai pārāk kliedzoša, toties atdzīvoties kopā ar citām krāsām. Piemēram, melna vai pelēka krāsas ir vienmuļas pašas par sevi, bet atliek pievienot oranžo- un efekts ir nenoliedzams! Starp citu, melnā kopā ar pelēko bez citām krāsām arī atdzīvina viena otru un ir dinamisks krāsu salikums!

Vēl dažas īpatnības krāsu izmantošanai web dizainā. Ļoti liela nozīme ir baltajai krāsai, kas tomēr par maz tiek izmantota. Tieši balti laukumi vai vienkārši vairāk brīvas vietas, atstarpes saturā ļauj labāk uztvert saturu un lapas elementus, it sevišķi, ja lapa ir pārblīvēta ar informāciju (tekstu). Internetā ir pārāk daudz vizuāla jucekļa pilnu lapu. Viena no svarīgākajā lietām, apskatot krāsas nozīmi web lapu dizainā, ir mērenība krāsu izvēlē. Šajā gadījumā vietā ir teiciens “labāk mazāk nekā par daudz”. Ja krāsu nav pārāk daudz, ne vairāk kā 2-3 (ar toņu variācijām), tad web lapa ir daudz labāk uztverama, gaumīgāka un labāk piesaista apmeklētāju uzmanību. Arī mazāk toņu grafisko failu krāsu paletē nodrošina mazāku failu izmēru, līdz ar to ātrāku ielādi. Ar apdomātu un ne pārbagātu krāsu izvēli web lapas dizainam ir iespējams panākt daudz augstvērtīgāku, vizuāli pievilcīgu un skatītāju ieinteresējošu web lapu izveidi.